EPASS
s.r.o.
PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KAŽDÉHO
Jedná se o účinný nástroj pro vedení účetnictví respektující legislativu České republiky i Slovenské republiky. Významnou vlastností tohoto modulu je možnost zpracování účetnictví pro více účetních jednotek v jednom informačním systému. V tomto systému fungují účetní jednotky jako samostatné subjekty a při tom mohou zároveň využívat data společná pro celou skupinu. To výrazně zjednodušuje výkaznictví a tvorbu různých konsolidovaných výstupů.
Pro skupiny samostatných společností s množstvím vzájemných obchodních aktivit a podobným portfoliem zákazníků nabízí ERP EPASS® řešení prostřednictvím uložení více účetních jednotek v jedné databázi. Společnosti musí vykazovat samostatně hospodářské výsledky, ale jejich majitel požaduje, aby byly vedeny jednotným způsobem, používaly stejnou, nebo obdobnou účetní osnovu, a aby byl k dispozici ucelený přehled obchodních a finančních aktivit celé skupiny. ERP EPASS® umí ve společné databázi evidovat agendy neomezeného množství samostatných účetních jednotek, které mohou efektivně sdílet celou řadu společných dat. To přináší nesporné výhody oproti řešením postaveným na oddělených databázích, kde se důležité údaje duplikují a jejich synchronizace je velmi komplikovaná.
Partneři – jsou společní pro všechny společnosti ve skupině. Z toho vyplývají například tyto výhody:
Finance – každá účetní jednotka vystupuje zcela samostatně vůči státu, podává daňová přiznání, tiskne povinné účetní výkazy a přitom lze pro všechny účetní jednotky uplatnit jednotnou metodiku vedení účetnictví.
Dokladové řady – mají nastavenu účetní jednotku, pod kterou doklady v dané řadě spadají. V seznamech dokladů, například vydaných faktur, může uživatel s příslušnými právy volbou v rozbalovací nabídce jednoduše přecházet mezi účetními jednotkami.
Majetek – je evidován v knihách, u kterých je obdobně jako u dokladů nastavena účetní jednotka. V přehledu karet majetku lze zobrazit předměty konkrétní účetní jednotky, nebo zobrazit majetek těch účetních jednotek, na které má uživatel přístupové právo.
Katalogy produktů – mohou být společné pro všechny společnosti skupiny a každá společnost může vést vlastní katalogy pro svoje specifické produkty.
Sklady – každý sklad je vázan na určitou účetní jednotku, ale může být přístupný pro nahlédnutí oprávněného uživatele jiné účetní jednotky, například pro zjistění, zda je požadované zboží na skladě v sesterské společnosti.
Správa dokumentů – dokumenty mohou být sdíleny uživateli všech společností, pokud mají příslušná přístupová práva.
Uživatelé – je vedena jednotná správa uživatelů všech společností ve skupině. Každý uživatel má nastaveno, ke kterým účetním jednotkám má přístup.
Vzájemné obchodní aktivity – jsou řešeny dokladovými vazbami mezi účetními jednotkami. Například vydaná faktura v jedné společnosti slouží jako zdroj pro tvorbu přijaté faktury došlé ve spolupracující společnosti.
Členění firmy na vnitropodnikové útvary se v ERP EPASS definuje prostřednictvím organizační schémat. Organizační schéma je graficky prezentováno jako víceúrovňová stromová struktura s kódy a názvy jednotlivých útvarů. Lze definovat více paralelních organizačních schémat a vytvářet různé verze s odlišnou časovou platností. Prostřednictvím vazeb dokladů a účetních zápisů na větve organizačního schématu lze získávat informace o aktivitách a ziskovosti jednotlivých útvarů, například střediskovou výsledovku.